ADHD Partner
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Senaste ämnen
» Medicinering
Hur får man honom att söka hjälp? Emptyons nov 22 2023, 21:54 av Abbe

» Humör medicinering
Hur får man honom att söka hjälp? Emptymån nov 20 2023, 17:52 av jek55

» Presentatiob
Hur får man honom att söka hjälp? Emptyfre nov 17 2023, 19:58 av Cat

» tappar bort mig själv
Hur får man honom att söka hjälp? Emptylör aug 26 2023, 22:41 av Tulli

» Hej från Maja P
Hur får man honom att söka hjälp? Emptylör aug 26 2023, 22:02 av Tulli

» ADD strategier - medicin.
Hur får man honom att söka hjälp? Emptysön jun 04 2023, 21:31 av Abbe

» Odiagnostiserad sambo?
Hur får man honom att söka hjälp? Emptymån maj 15 2023, 23:53 av Gäst

» Hur ska jag orka?
Hur får man honom att söka hjälp? Emptysön maj 07 2023, 14:48 av Gäst

» Ny här
Hur får man honom att söka hjälp? Emptyons maj 03 2023, 10:37 av emm@

Hur får man honom att söka hjälp?

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hur får man honom att söka hjälp? Empty Hur får man honom att söka hjälp?

Inlägg av Lotus42 tor dec 29 2022, 09:37

Hej! Jag är 40+ och har levt med min sambo i 15 år, vi har två döttrar.

När jag läste om vuxen-adhd och speciellt kopplat till relationer blev det så tydligt att det är det som är orsaken till alla konflikter, oro, stress mm

Allt är alltid någon annans fel, alla andra är idioter. Han måste alltid ha någon konflikt igång. Hans humör svänger snabbt. Det har gått som konsekvens att jag curlar honom. Städar undan efter barnen för att han inte ska få ett utbrott. Tar på mig skulden för sådant de har gjort för att han ska bli arg på mig istället. Undviker att prata om problem som jag har för jag vet att han förstorar upp dem till oändlighet istället för att resonera om det. Det finns då mycket mer, ser fram emot att dela erfarenheter med er andra.

Min stora fråga nu är: hur får jag honom att se det själv och söka hjälp? Han har en extrem aversion mot läkemedel och ser samtalsterapi som nederlag. Ibland när vi har haft diskussioner om att söka hjälp för vår relation så är kommentaren att han hellre lämnar mig än går i terapi. Finns det något sätt att få honom att förstå?

Lotus42

Antal inlägg : 2
Registreringsdatum : 22-12-29

Till överst på sidan Gå ner

Hur får man honom att söka hjälp? Empty Känner igen mig

Inlägg av Sasse fre jan 06 2023, 15:02

Det var som att läsa om min relation... vi har träffats i 7 år och har en son på 3 tillsammans. Problemet kom när jag var gravid och när hans dotter på nu 9 började skolan... Då han var tvungen att följa och passa tider...

Sasse
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur får man honom att söka hjälp? Empty Sv: Hur får man honom att söka hjälp?

Inlägg av Cat lör jan 07 2023, 00:18

Lotus42 skrev:Undviker att prata om problem som jag har för jag vet att han förstorar upp dem till oändlighet istället för att resonera om det. Det finns då mycket mer, ser fram emot att dela erfarenheter med er andra.

Min stora fråga nu är: hur får jag honom att se det själv och söka hjälp? Han har en extrem aversion mot läkemedel och ser samtalsterapi som nederlag. Ibland när vi har haft diskussioner om att söka hjälp för vår relation så är kommentaren att han hellre lämnar mig än går i terapi. Finns det något sätt att få honom att förstå?

Ja visst längtar man ibland efter att kunna få resonera om sina problem, tankar och oro med sin partner. Jag har slutat med det för flera år sedan, han går upp i högintensivt diskussionsläge direkt. Att resonera och vända och vrida på saker, lyssna och och förstå finns inte. Det är en stor sorg att inte kunna dela viktiga saker med den man lever med, men det är priset man får ta när man lever i en nära relation med någon med vuxen-ADHD.

För vår del så tog det många år innan han själv tog tag i att göra en utredning och få en diagnos. Han började själv må dåligt, mycket ångest och med åldern minskar motståndskraften och han såg själv att han antingen hade gasen i botten eller var helt slut. Jag "tjatade" lite lätt länge om att det finns hjälp att få för det om man får en diagnos. Men, så fel jag hade. Det finns ingen hjälp att få, så efter diagnosen har han blivit ännu mer frustrerad. Jag är inte helt säker på att det hjälper att få en diagnos. För mig gjorde det att jag fick svart på vitt det jag redan visste, och jag har fått förstå att det är ett val jag gör att leva med detta.

Cat

Antal inlägg : 7
Registreringsdatum : 21-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet